V rámci domácího RTB se toho v posledních měsících událo poměrně dost. Proto nebude na škodu, podívat se na výběr toho nejzajímavějšího, co se objevilo. Vesměs by dali novinky shrnout do tří slov, která poslední dobou uslyšíte na každé marketingové konferenci, zabývající se onlinem - tedy mobil, video a cross-device. Nicméně pojďme se v článku na novinky podívat trochu podrobněji.
S novinkami by se slušelo začít u největšího DSP na českém trhu. První z nich je již zmiňovaný Cross-device targeting, na kterém Adform spolupracuje s externím partnerem. Dle konference, která proběhla u příležitosti oslavy 5. narozenin působení na českém trhu, by měla být přesnost dat 86 % a roste. Pokud máte zájem vidět, jak si vaše kampaně vedou napříč zařízeními, je možné si u vašeho account managera vyžádat přehledný report. Ten by měl být do budoucna dostupný i přímo v rozhraní.
Zajímavé změny se udály i na poli dostupných reklamních formátů. Například DCO (Dynamic Content Optimization) bannery je nyní možné používat i pro non-ecommmerce klienty. Což vám ulehčí práci a taky peníze, zejména u kontinuálních kampaní, kde potřebujete v průběhu měnit jen určité části a ne celou šablonu. Rozšíření se dočkaly také Rich Media bannery. Jejich přehled naleznete zde. Velmi praktická je možnost filtrování dle země, SSP, zařízení a dalších možností. Zapomenout by se pak nemělo ani na zjednodušení a zpřehlednění tvorby videokampaní.
Další vylepšení možností optimalizace výkonu přináší možnost využívání multiplikátorů nabídek (neboli Factorized Bidding). A to jak na úrovni domény, cílení, tak formátů bannerů. Jen pozor na výpočet výsledné ceny, viz následující obrázek:
CPEx nedávno také slavil a to 3 roky od založení. K narozeninám si nadělili mimo jiné nový web. Na večírku, který k této příležitosti uspořádali, zaznělo například to, že přesnost detekce pohlaví uživatelů dosahuje 80 % (co by za to někteří konkurenti dali). Nesměly chybět informace ohledně cross-device, resp. rozšíření zásahu o mobilní zařízení, díky čemuž stoupl potenciální dosah o 60 %. Pokud by vás zajímala struktura příjmů CPExu dle CPM, tak 40 % plyne z dealů za 40 Kč a více.
Kromě rozšíření standardních formátů (myšleno non-expandable) došlo k výraznému nárůstu možností v případně prémiových formátů. Video inventory je aktuálně dostupné na více než 60 webech (In-stream a out-stream dohromady), včetně webů jako aktualne.cz (spolu s Aktuálně.TV), blesk.cz, isport.cz, auto.cz a mnoha dalších. Vedle toho je možné nyní programaticky nakupovat branding na více než 20 webech. K němu byl vytvořen i jednoduchý builder, pomocí které si ho můžete snadno poskládat. Nechybí ani Rich Media, u kterých je to vždy na individuální domluvě. U všech uvedených formátů je samozřejmostí možnost cílení prostřednictvím CPEx audicences.
Pokud se ztrácíte v pojmech jako Data management platform, Header Bidding, First look a další, doporučuji si pročíst nový slovníček programatiky. Ale zpátky k tomu hlavními, R2B2 v posledních měsících představilo mnoho nových reklamních formátů. O mobilním brandingu s možností Click 2 Call jsme již psali, tak se pojďme podívat na ty další. Nejzajímavější z nich je rozhodně nativní reklama, o které nejen díky R2B2 budeme slýchat čím dál tím častěji. Formát je dostupný prostřednictvím DSP Adformu s možností zobrazení na většině webů, se kterými spolupracují, včetně například iDnes.cz.
R2B2 je na českém trhu průkopníkem programatického nákupu v offline médiích, díky čemuž výrazně rozšiřují potencionální zásah vašich kampaní. Pohodlně tak můžete nakupovat například reklamu v printu nebo televizi. Pro HbbTV nyní nabízejí několik reklamních formátů, vedle statického banneru o rozměru 750x100, ještě přibyla možnost televizní prezentace s možností prokliku na speciální microsite a Push2Play. Tedy banner, který po stisknutí tlačítka umožní přehrát reklamní spot. Navíc další formáty v rámci HbbTV budou brzy následovat. Kompletní přehled všech aktuálně dostupných reklamních formátů naleznete na webu R2B2.
Seznam RTB do toho taky začíná šlapat
Potenciál RTB si plně uvědomuje i největší domácí hráč na poli online reklamy - Seznam. Již nějakou dobu nabízejí k nákupu prostřednictvím RTB reklamní prostor na většině webů z vlastního portfolia (vč. homepage Seznam.cz). A to včetně mobilní reklamy na webech jako Novinky.cz, Super.cz, Proženy.cz, nebo Sport.cz. Ten je však k dipozici nikoliv prostřednictvím Open RTB, ale garantovaných Private Dealů. Minimální spend je zatím nastaven na 50 000 Kč.
Nově se však v jejich inventory objevuje také videoreklama. Tu je možné nakupovat rovnou na nejnavštěvovanějších webech jako jsou Novinky.cz, Super.cz, Sport.cz a dokonce také na internetové televizi Stream.cz. K dispozici jsou klasické třicetivteřinové spoty. Více o dostupném inventory a reklamních formátech naleznete v produktovém listu.
Vzhledem k personálním změnám na RTB scéně to navíc vypadá, že se začínají hýbat věci okolo vlastní seznamácké DMP platformy, kterou již nějaký ten pátek slibují. Ale to jsou zatím jenom nepotvrzené spekulace, tak se nechme překvapit.
Na závěr se sluší dodat, že RTB v rámci displejové reklamy přestává hrát druhé housle. Což si uvědomují jak publisheři, tak i inzerenti. Dokazuje to rostoucí počet impresí prodaných přes RTB i stále širší nabídka reklamních formátů a inventory.