Letošní Marketing Festival je za námi, emotivní reakce pomalu ale jistě odeznívají. Nastal tak čas se zamyslet nad tím, co nám vlastně přinesl a kam online marketing kráčí.
V posledních letech se internetem šíří různé trendy vlny jako „seo je mrtvé“, „obsah je král“ apod. Tak kdo to schytal tentokrát a kdo bude naopak dočasně na stupních vítězů? Není to tak jednoznačné. Záleží, jak moc detailně se na jednotlivá témata zaměříte. Většinou se nikdy nejednalo o žádné začátky revolucí v jednotlivých oblastech, ale naopak o evoluci, která dotčený obor posouvá zase o kus dál. S tímto vývojem se ale stále více soustředíme na jednotlivé oblasti a trochu nám uniká komplexní pohled na celek.
Prakticky všechny oblasti online marketingu se ještě více specializují, což s sebou přináší dva efekty:
Asi není nic překvapivého, že se většina přednášek zabývala tématy jako SEO, Data, UX a automatizace. Tak se na to pojďme podívat zblízka.
Marcus Tober nám ukázal, kam kráčí SEO v dnešní době. Vyhledávače upřednostňují co nejrelevantnější obsah i formu pro dotazované výrazy. Výsledkem už nemusí být jen odkaz na stránku s obsahem, ale např. video, dokument, obrázek apod. Pokud chcete v konkurenci uspět, musíte vytvářet unikátní obsah, který je pro zákazníky relevantní v každé jejich nákupní fázi. Není to tak vzdálené Avinashovu STDC frameworku. Stačí myslet i na uživatele, kteří zrovna teď nechtějí nakupovat. Nejedná se o žádnou revoluční myšlenku, ale díky neustálému vylepšování algoritmů vyhledávačů a množství dat, které dnes můžeme jednoduše vyhodnocovat, z toho dokážeme dostat zase o něco víc včetně měřitelnosti reálného přínosu.
Lucie Šperková ukazovala, jak krátkozraké je vyhodnocovat pouze last-click atribuce. Tento pohled nám přináší dost zkreslené výsledky investic do online marketingu. A Lukas Vermeer mluvil o tom, jak je důležité zvolit správnou interpretaci nasbíraných dat. David Špinar po přednášce Lucie Šperkové tweetoval, že tohle je dnešní marketing.
S tím se nedá než souhlasit, ale zase na druhou stranu to není nic převratného. Je to přirozený vývoj datové analytiky. Na druhou stranu se to ale nemusí nikterak dotknout SEO a PPC specialistů, jak naráží David ve svém tweetu. Ti budou stále potřeba a naopak lepší analýza získaných dat jen zkvalitní jejich práci. Ostatně jak zmínil Frederick Vallaeys, automatizace v PPC neznamená konec specialistů, ale naopak přináší nové příležitosti, možnost jít více do detailu kampaní a zabývat se jejím návrhem a testováním.
Dnešní online marketing je fragmentovaný do spousty specializovaných činností, ale pořád jde o to samé. Budovat vztah firmy/značky se zákazníkem a dosáhnout tak lepších prodejů. Hezky na toto téma mluvil Kevin Hillstrom. Nemá smysl stále dělat ty samé kampaně na získání nových zákazníků aniž bychom se starali o ty stávající nebo komunikovali s těmi potenciálními.
Online marketing zkrátka nabízí nepřeberné množství možností, jak toho dosáhnout. Je třeba se na všechny tyto činnosti podívat shora a propojit je tak, aby sloužily stejnému cíli. K tomu je důležité myslet na skutečného člověka, ke kterému takto mluvíme. Stephen Anderson mluvil právě o uživatelském zážitku a jeho dopadech na vztah zákazníka ke značce a jeho loajalitu vůči ní. Podle jeho slov je nejdůležitější zaměřit se na uživatelský zážitek, kterého chceme ve spojení s danou značkou/službou dosáhnout. A od toho by se měli odvíjet další kroky. S tím nelze než souhlasit. Vlastně tak hezky doplňuje a navazuje na Martyho Neumeiera a jeho Brand Flip.
Rozhodně nám tu žádná specializace neumírá, ba naopak. Dnešní internetová doba přináší téměř neomezené možnosti sběru dat a jejich vyhodnocování. Stejně tak se jednotlivé obory více a více specializují a dosahují tak stále lepších výsledků. Je ale potřeba udělat ten jeden krok zpět a přistupovat k marketingu strategičtěji, protože čím více možností současná doba poskytuje, tím snazší je se v tom všem ztratit. Důležité je správně pracovat se značkou a jejími zákazníky, stanovit si správné cíle, plánovat a hlavně koordinovat jednotlivé činnosti tak, aby šly za společnými cíli. To vše se dá v průběhu rychle vyhodnocovat a reagovat tak na vývoj kampaně. Vlastně je to úžasná doba s úžasnými možnostmi. Stačí je správně využít.
Mrkněte ještě, jaké byly předchozí ročníky - 2015, 2014 a 2013. Brzy se můžete těšit i na článek z pohledu naší PA specialistky Báry a sociální rubriku si vzal jako vždy na starosti Honza.