Rok se s rokem sešel a byl tu zase Marketing Festival. Souhrnných článků, jak to bylo v Brně skvělé, bylo už spousty (včetně toho od mého kolegy Ondry – kdo nečetl doporučuji), proto jsem se rozhodla sepsat dojmy jako PPC specialista.
Z toho loňského mne nejvíce za PPC nadchl Martin Roettgerding, který nám představil, jak efektivně spravovat Google Nákupy. Na letošním Marketing Festivalu mne zaujal střet dvou témat v PPC. Z jedné strany, jsem všude slyšela, jak je důležitá automatizace a jak se při efektivní správě bez těch technických vymožeností nejde obejít a na druhé straně pohled Larryho Kima (CEO společnosti WordStream), který říkal, že tohle všechno zas až tak důležité pro výkon PPC reklamy není…
Larry Kim vyzdvihoval hlavně to, abychom nezapomněli, že PPC je stále součástí marketingu a přes všechny ty technické vychytávky musíme nad PPC reklamou stále uvažovat marketingově. Na druhou stranu je také fakt, že PPC reklama jako taková prodělala za posledních 15 let velkou proměnu. Ne ani tak v samotné podstatě jejího fungování, jako v možnostech cílení, nabízených nástrojích a funkcích, které nám nabízí. Daniel Gilbert (zakladatel londýnské PPC agentury Brainlabs) zmínil, že jen v Google AdWords zaznamenal za poslední rok asi 1 000 změn. Když jsem se podívala na blog Skliku, tak těch novinek také nebylo zrovna málo (ne srovnatelně s AdWords :),ale i tak jich bylo zhruba kolem 30, které Sklik zavedl.
Ano, Larry má pravdu, že na PPC musíme stále nahlížet jako na složku marketingu, a tak bychom o PPC měli i přemýšlet, ale abychom mohli zvítězit v té velké konkurenci všech PPC specialistů a inzerentů, je dobré ovládat právě některé ONY technické vymoženosti, které nám ušetří čas a pomohou nám tím věnovat se marketingové činnosti.
Jednou z těch věcí jsou právě AdWords skripty, o kterých už toho bylo hodně napsáno, ale stále mi přijde, že je málokdo používá, protože netuší jak. Sama nejsem žádný programátor a myslím, že ani nikdy nebudu, ale na Marketing Festivalu padlo několik užitečných věcí k tomu, jak je používat.
AdWords skripty můžeme používat k reportingu či rovnou samotné optimalizaci. Zajímavou novinkou pro mne bylo to, že skripty se dají používat i pro Sklik, což je jinak systém automatizací spíše nepolíbený. Už to vyžaduje poněkud větší technické znalosti, ale je to možné pomocí javascriptu v prostředí Google Apps Scripts.
Bez reportů není možná optimalizace, na tom se myslím shodneme, ale dělat neustále měsíčně ty samé, je přinejmenším velký žrout času. Proto AdWords skripty umožňují si nechat reporty generovat automaticky a ve spojení s Google Sheets z toho mohou vzniknout opravdu přínosné přehledy – necháte si podbarvit zhoršující se metriky třeba červeně, automaticky si generovat grafy atd.
Navíc je můžete používat i na úrovni MCC, takže pokud vás zajímá, jak si vedou vaše účty v čase (užitečné např. pro vedoucí oddělení), tak si stačí nějaký takový skript najít a aplikovat.
Všechny reporty, se kterými skripty dokáží pracovat, najdete na stránkách pro vývojáře.
Daniel Gilbert se věnoval ve své přednášce hlavně automatizaci biddingu v Google AdWords za pomocí skriptů. Níže dávám několik odkazů, které s námi Daniel sdílel a odkazují na skripty, které pomohou s bidding:
Hodně skriptů už bylo napsáno, proto je to spíš o tom najít si čas a říct si, co vůbec potřebuji a zkusit najít, jestli už stejný skript nenapsal někdo jiný. Zdrojů už je docela hodně:
Závěrem jen to, že z pohledu PPC specialisty byl pro mne Marketing Festival velmi inspirující. Byla jsem ráda, že Larry zdůraznil, že PPC není jen o tom, jak ovládáte ty technické vychytávky, ale je stále hlavně o marketingu, ale také, pokud chcete být stále o krok napřed, je určitě dobré do těch technických tajů proniknout. Co vy na to?
K článku již nelze přidávat další komentáře.
Ahoj, velmi přínosný článek, vemlmi rád bych pro sebe měl nějaké reporty ať si to člověk nemusí stále generovat, nemáš nějaký tip na script který zde zmiňuješ, třebas s tou barevnou tabulkou? :-)
Ahoj Jirko, děkuji za pochvalu. Tenhle konkrétní skript mám od Jakuba Kašparů z jeho workshopu na Marketing Festivalu, ale přístupný nikde není, co jsem se dívala. Ale zkus prohledat nějaké ty odkazy, co mám uvedené v článku, myslím, že podobných skriptů bude všude dost. Jde jen o tom, aby v sobě měly už nastavené nějaké podmíněné formátování.