Poznámky ze Social Marketers Summit 2011

Digichef

Social Marketing na Slovensku - Michal Pastier

  • "Nejzbytečnější aplikace" - Si na Facebooku? Měla velký ohlas. Kontrolovala, jestli je uživatel na Facebooku.
  • Na Slovensku je 1,8 milionu uživatelů a z toho podle Social Insideru 1 milion aktivních.
  • Martinus.sk - prodává přes Facebook, který tvoří 2 % obratu.
  • Alcowebizer.com, nejpopulárnější slovenská kampaň se rozšířila do více než 140 států.
  • Nejlepší kampaň Podelte sa o úspěch, nejúspěšnější kampaň podle Deutsche Telecom. Použili like button jako klíčovou mechaniku. Teď už to je proti pravidlům.
  • Mojakrvnaskupina.sk - zachránila 14 životů.
  • Art of can - propojení offline a online světa. Chytíte se plechovky a můžete si změřit tep, který sdílíte na Facebook.
  • Ženy jsou nejlepší cílovka.

Social Marketing v Česku - Pavel Hacker

  • Ve světě je Facebook na hranici 55 % online populace a stále roste.
  • Facebook rostl, ale uživatelé i odcházejí. Aby neumřel, musí inovovat - nová Timeline.
  • Miss Internet - 315 tisíc uživatelů - nejpoužívanější aplikace v ČR.
  • Důležitý je engagement, ne počet fanoušků.
  • Československý Twitter má přes 60 tisíc uživatelů.
  • YouTube je druhým největším "českým" serverem.

Moc lidem - Igor Beuker

  • Sociální sítě jsou "síla daná lidem".
  • Postupujeme směrem průmyslová revoluce => masová produkce => masová komunikace => masová reklama => nová revoluce (digital, social).
  • Éra nových a cool brandů.
  • Without great content there is no engagement, no buzz, no viral, no social and no community.
  • Content, content, content.
  • Říkalo se zákazník. Dnes se říká tvůrce, hater, lover, follower, fanoušek, blogger, influencer...
  • E-commerce roste napříč všemi sektory.
  • Nejdůležitější je to, co nám řeknou přátelé - word of mouth.
  • Na názoru uživatele záleží nejvíc - I AM THE MEDIA.
  • Chovejte se jako normální lidská bytost. Takový je marketing v době sociálních sítí.
  • Televize začíná být konečně interaktivní. Ovládaná telefony (Facebook, Twitter).
  • Sociální média se brzy stanou "klasickými" médii.
  • ALF - Always Listen First.
  • Z krátkodobého hlediska je klíčem k úspěchu kreativita. Z dlouhodobého hlediska je to strategie. Např. Nike running.
  • Gatorade video Mission Control - tohle je budoucnost pro každou agenturu a každou značku.

Všichni jsme nosiči - Ed Robinson

  • autor videa 100 YEARS / STYLE / EAST LONDON - 83 tisíc shares, 27 tisíc likes, 2,9 milionů zhlédnutí na YouTube.
  • Social media jsou jako street performers - přilákat dav, který exponenciálně roste.
  • [www.diesel.com/xxx Diesel xxx] - porno, kde jasné scény nahradily kreslenými - 35 milionů zhlédnutí.
  • Video Samsungu, kde na ovce nasadili LED.
  • Pokud víte o něčem cool pro vaši cílovku a máte peníze, zasponzorujte to.
  • Skypelaughterchain.com
  • Do something remarkable. Respond like a human. Repeat.
  • Garantují 2-3 milionů zobrazení. Málo které má pod 300 000 zhlédnutí
  • Úspěšnost mají prý cca 85 % úspěšnost.

5 příběhů, které fungovaly a dalších 5, které ne - Neil Vidyarthi a Lauren Dugan

Fungovalo:

  • Cross-over movie - nechali usery vytvořit trailer / promotion video => 6m views
  • Honesty in failure - nelhat, být upřímný.
  • Hashtag chats - využívat sílu hashtagů ke sdružení uživatelů se stejným (dočasným) zájmem.
  • Kontroverznost - pochopte publikum a řekněte to, co si myslí. Jakmile publikum zaujmete, změňte tón.
  • Team musí dělat brainstorming. To znamená žádná negativa a žádné odmítání nápadů.

Nefungovalo:

  • The wrong pipe - Chrysler + RedCross - marketér si spletl účet, na který chtěl tweet poslat. RedCross si z toho udělal legraci, Chrysler napsal, že vyhodil social media marketing team. Poučení: opravit chybu na stejném kanále. Omluvit se, vyjasni co se stalo a jak se to bude řešit. Nemažte příspěvky.
  • Tone deaf - nepřiživovat se na nevhodných událostech a nelhat. @KennethCole(PR)
  • Oversharing - eliminovat emoce, pokud jste naštvaní
  • The Battle - nepouštějte se do bitev s fanoušky. Přestože vyhrajete, začnete válku.
  • Udělejte si plán, jak budete reagovat v případě nouze. Viz socialmedia.policytool.net.

Jednalo se v podstatě o rozvinutí předchozí rady "Act like a human".

Když se veřejné stává sociálním - Giani Catalfamo

  • Nelze předpovídat, jak lidé budou používat technologii, kterou jim dáme (např. SMS byly původně zdarma a nebyly pro veřejnost).
  • * Klíčovou funkcionalitou na internetu jsou lidé. Na Facebooku jsou všichni, protože tam jsou přátelé.
  • Social media are common sense.
  • HP Labs podle Twitteru předpovídají prodeje filmů - http://bit.ly/qn9RDP.
  • Vanno.com - bude měřit reputaci firmy.
  • Chyby Wikipedie se snadno opraví, v Britannice ne.
  • Tradiční kampaň - 1. kampaň, 2. měří se feedback.
  • Social media kampaň - 1. poslech , 2. samotná kampaň.
  • Máme 2 uši a 1 ústa. Více poslouchat a méně mluvit.
  • Příklad protipirátské ochrany Sony na CD, o jejíž chybě psal bloger. O několik měsíců později muselo Sony CD stahovat z obchodů. Sledovat a poslouchat komunitu.

Jak nezničit sociálno marketingem - Tom Ollerton

  • Dělal SMM pro Carslberg, Nestlé.
  • Virální video - Asscam.
  • Kaiser Chiefs - platí 1Ł z alba při tvorbě.
  • Olympiáda 2012 v Londýně - sportovci budou moci tweeetovat přímo z her.
  • Barack Obama 2012 - bude souboj v sociálních sítích.
  • Airbnb - 4bil - sociální síť na recenzování pronajímaných bytů/pokojů
  • Don't eat at _____, aplikace na 4sq, která posílá notifikace při checkinu.
  • Potřebujete dobrý nápad a dobrý budget.

Čím je Facebook jiný? - Tiago Luz

  • Spravuje největší sociálně-mediální agenturu v Brazíli - Underdogs.
  • V Brazílii vládne Orkut.
  • 1. nejvlivnější osoba na Twitter - Rafinha Baston.
  • Nike + nightcluby - Coisa da boa, vylepili hashtag a číslo s fajfkou na konci coisadaboa.com, 4 miliony+ zasaženy, tisícovky zmínek na twitteru a Facebooku.
  • Twisteval, 40 000$ darováno, největší festival na světe (Brazílie).
  • Doritos - kolik se jich vejde do pytle? Výherce dostal 5 kg pytel.
  • Fiat Mio - udělali auto podle sociálních sítí.

Pochopte nový Facebook - Miloš Endrle

  • Aplikace Pool live tour.
  • 600 000 DAU (Daily Active Users).
  • Bez dolaru za reklamu.
  • Vyvíjí to 5 lidí (3 flash, 1 grafik, 1 server).
  • ARPU (příjem na uživatele za měsíc) - 2,04 CZK.
  • Aplikace má virtuální ekonomiku.
  • Propad v DAU je Ramadán, řešili to dlouho kvůli zpoždění analytických nástrojů.
  • Sticky factor (DAU/MAU), pokud je vyšší než 15 %, rostete virálně.

Jak zajistit, aby aplikace byla úspěšná:

  • Stanovte si jasný a měřitelný cíl.
  • 20 % času by se mělo dát do první spustitelné verze, 80 % na dosažení cíle.
  • Motivujte vývojáře aplikace z jejího úspěchu.
  • Propojte marketéry a kreativce s vývojáři.
  • Používejte online nástroje a knihovny.
  • Měřte všechno, stačí GA s vlastními URL a trychtýři.
  • Každý den kontrolujte GA a minimálně jednou týdně prezentujte výsledky vývojářům.
  • Nejlépe funguje metodika SCRUM a sprinty.
  • Vymezte vývojářům jeden den na opravu chyb.
  • Nic nenasazujte v pátek.
  • V případě, že máte 2 jednodušší nápady a nemůžete se rozhodnout, udělejte oba (A/B testing).
  • Nuťte vývojáře psát čitelný kód až od druhé iterace, čas jsou peníze.
  • Nejvíce nových uživatelů chodí z pozvánek od kamarádů, protože s nimi chtějí hrát.
  • Je potřeba modelovat hru z pohledu usera (jak často mu bude nabízeno pozvání, za jak dlouho se může dostat do další úrovně atd.).
  • Doporučuje propojit virtuální ekonomiku a věrnostní body.
  • O Facebooku se mluví bulvárně i v odborných médiích.

Diváci a byznys - Milena Djuricic

  • Prezentace byla přes Google Hangouts.
  • Měřte, optimalizujte a maximalizujte!
  • Smell Like a man, man - Prodej OldSpice vzrostl o 107 % za měsíc.
  • YouTube v ČR - 3,9 milionu AUV / měsíc, 410 milionu zobrazení / měsíc.

Shrnutí

Social Summit nebyl špatný. Prezentace byly většinou přínosné a pokud ne, tak aspoň pobavily.

Mimo samotné prezentace bych pochválil tématiku s boxerskými dresy, výběr hudby a dobrou organizaci. Naopak oproti loňskému ročníku, kde Ambiente nasadilo s obědem vysokou laťku, letošní bufet s cca 5 stoly zklamal.

Tak to by bylo vše. Bylo to fajn a teď hurá do Harley's na afterparty :)

Tonda Růžička

4. října 2011