První úspěšný Google Search & Display Summit je úspěšně za námi! Nyní nastává čas rekapitulovat, implementovat novinky a těm, co se nezúčastnili, stručně shrnout, co že se vlastně dělo a probíralo. Už teď vám můžu slíbit, že zajímavostí je opravdu hodně!
Ve zkratce šlo o prezentaci "novinek a konkrétních postupů z oblasti tvorby, optimalizace a vyhodnocování online kampaní" v Google AdWords. A protože se šlo opravdu hodně do detailu, tak byli pozváni především PPC specialisté, případně PPC manažeři, kteří s AdWords pracují dnes a denně.
Program sestával ze dvou přednášek a jedné diskuze. Tyto jeho části byly proložené dvěma zajímavými workshopy, do značné míry volitelnými. Pro oba workshopy bylo na výběr z následujících témat s tím, že každý si mohl zvolit, jakého se zúčastní ráno a jakého dopoledne:
Po obvyklé úvodní registraci všech zúčastněných a po lehkém ranním občerstvení :-) si úvodní slovo vzal Jiří Lenk. Řeč byla o trendech internetu, které nás v následujících měsících čekají. Přestože hovořil jen 20 minut, stihl nám sdělit mnoho zajímavého.
Například věděli jste, že v roce 2003 se všechna data na internetu rovnala 5 exabytům, zatímco nyní tento objem přibude během pár dní? Příčinou toho je, jak to nazval Jiří Lenk, „exploze bohatého obsahu“ – tedy rich media a to zejména videa. S tímto je spojena i další zajímavost: na Youtube se každou minutu nahraje 48 hodin videa a toto číslo se každým rokem zvyšuje. Žádný div, že ta data přibývají takovým tempem!
Podle Jiřího Lenka čím dál víc lidí při nákupech dává přednost kromě osobního doporučení také internetovému vyhledávání. Navíc v tomto ohledu bude čím dál tím důležitější mobilní internet – do roku 2015 (dle některých už 2014) má totiž přístup na internet z mobilních zařízení převážit nad přístupem z klasických počítačů.
Poslední perlička, kterou jsme se dozvěděli, byla, že přínos internetu pro ČR je 3,6 % HDP a stále roste.
Pro první workshop jsme si s kolegou vybrali „To nejlepší z vyhledávání“ pod vedením Jana Bednáře a Vladimíra Hrudy. Tady se toho probíralo opravdu hodně – většinou se však probíraly více či méně známé funkce AdWords.
Nejprve byla řeč o skóre kvality. Že mají klíčová slova skóre kvality 1 až 10, asi víte. Co už ale možná nevíte, je, že za tímto je schované ještě jedno skóre kvality. To vidí jen Google, každému slovu ho přiřazuje unikatní pro každou aukci a rozpětí má 1 až 100.
Pro mě osobně byla novinkou i definice „historického výkonu účtu“. Zde jsem se dozvěděl, že historie účtu je vážená – tedy výkon posledních pár týdnů má největší váhu a čím dále se jde zpět, tím nižší váhu historie má. Zhruba rok dozadu už historický výkon nehraje téměř žádnou roli. Abych se přiznal, tak další novinkou pro mě byl i fakt, že do výpočtu skóre kvality vstupuje i reálná cena za proklik.
Dále jsme si povídali o experimentech AdWords. V tomto směru se mi jako nejužitečnější zdá informace, že skóre kvality vstupuje i do experimentů a také, že experimenty (resp. testované varianty) mají dopad na historii účtu.
Poslední, asi nejužitečnější věc byla „AdMagic“. Googlí lidé byli tak hodní, že pro nás uvolnili svůj interní nástroj pro vyhodnocování reklam. Ve zkratce jde o tabulku, která vám při správném použití řekne, která slova jsou ve vašich textech účinná a v kterých částech konkrétně jsou účinná. Tedy vám řekne, jestli je lepší použít „levně“ nebo „rychle“ a také jestli to úspěšnější použít v prvním řádku, nebo ve druhém řádku. Praktické, nemyslíte?
Po vydatné a osvěžující přestávce na kávu jsme se s chutí a novou silou vrhli na workshop, který jsme si vybrali na téma „Vyhodnocování a zvyšování efektivity kampaní“ pod vedením Jana Zdarsy a Veroniky Kiselé. Probíraly se hlavně nové Google Analytics a novinky v AdWords.
Novou metrikou v AdWords bude „relativní CTR“. To vám poví, jak jste na tom s CTR v porovnání s jinými inzerenty, kteří inzerují na stejná a podobná klíčová slova. Na stupnici <1, 1 a >1 vám poví, jak dobře odvádíte svou práci co se týče CTR proti ostatním inzerentům.
Novinky v Google Analytics zahrnují především možnost v jednom profilu nastavit různé dashboardy pro různé uživatele a také je nastavovat podobně jako vlastní segmenty (PPC specialista tedy v dashboardu může vidět rovnou pouze výkon kampaně). Když jsme u segmentů, pak příjemnou novinkou bude možnost zobrazit více pokročilých segmentů, ale bez všech návštěv. Ovšem nejlepší změna tkví v možnosti nastavit „Events“ jako cíle. Jupí! :-)
Poté si vzala slovo Veronika Kiselá a řekla nám něco málo o „website optimizeru“. Přiznám se, že toto pro nás nebylo až tak přínosné, protože jako kovaní PPC specialisté nemáme s vývojem stránek co do činění. Nicméně zajímavé povídání to bylo a ze soutěže na konci jsme se alespoň dozvěděli, jaké stránky fungují a jaké ne ;-).
Druhá přednáška na pořadu dne byla na téma "Možnosti a novinky na mobilu" a přednášel nám opět Jiří Lenk. Opět další zajímavá přednáška naplněná fakty.
Víte, že v ČR je 13,4 milionů SIMkaret? To je hodně na to, že nás je cca 10 milionů. Zároveň 20 % populace ČR má mobilní internet - a tímto se nemyslí WAP, ale opravdový plnohodnotný internet v mobilu. Navíc zároveň 37 % populace, která využívá mobilní internet, vlastní smartphone - na otázku, kdo v sále má smartphone, se zvedl les rukou.
Také se probraly nejrůznější formáty reklamy na mobilech, z čehož mi nejzajímavější přišly interaktivní interstitials a interaktivní videa. Z ukázek se už skoro ani nezdálo, že jde o reklamu, ale spíše o zábavné aplikace do mobilu – to všechna čest.
Na závěr proběhlo menší srovnání Reklamní sítě Google pro mobilní zařízení a AdMobu, který Google nedávno koupil, z čehož vyšel AdMob o hodně lépe. Zejména mě u něj zaujala možnost cílit jen na lidi, kteří jsou s mobilní zařízením připojení přes Wi-Fi. Ale i dalších nastavení cílení je více. Například můžete cílit i na konkrétní modely jednotlivých značek mobilních zařízení.
Jak se říká: "nejprve práce a potom zábava". Asi v tomto duchu se rozjela závěrečná diskuze. Námětů k diskuzi bylo opravdu hodně a celá diskuze se hemžila směsí nejrůznějších otázek odstupňovaných od vysoce fundovaných až po vyloženě vtipné. Koneckonců, reprezentativní vzorek otázek si můžete přečíst i zde: http://goo.gl/mod/DgDo
Celý SDS (Search & Display Summit) byl opravdu nabitý a probíralo se na něm tolik zajímavých a důležitých věcí, že se mi bohužel už do tohoto článku nevešlo všechno. Pokud byste však měli jakékoli doplňující dotazy, klidně se ptejte v diskuzi pod článkem. Rád odpovím na cokoli ;-)