V polovině června se v nádherných prostorech coworkingu Opero sešla stovka instagramových nadšenců na již tradiční odborné konferenci Instameet. Na claim „setkání s nejlepšími instagramery z Česka a Slovenska“ se chytla spousta lidí, takže lístky byly vyprodány týdny před samotnou akcí. Připravili jsme si pro vás shrnutí toho, co nejzajímavějšího nám uvízlo v paměti i bez detailního psaní poznámek.
Proč je o Instagramu samotná konference vysvětlil hned v první přednášce Pavel Němejc ze Socialbakers. Ačkoliv největší publikum je stále na Facebooku, Instagram ho jasně převyšuje ve výši interakcí, které reálně hýbou online světem. Jeho první slova patřila i českým influencerům, z nichž více jak polovina disponuje business profilem s detailní analytikou a dá se tedy soudit, že je jejich Instagram částečně živí. Řeč byla samozřejmě i o sponzorovaném obsahu, mezi nejzmiňovanější značky patří podle Socialbakers HM, Zara, Footshop, NYX, Lush nebo NA-KD. Otázkou ovšem zůstává, kolik těchto zmínek je opravdu sponzorovaných a co je jen sdílení informací směrem ke sledujícím, aby se předešlo dotazům.
O tom, že je Instagram také nejnávykovější síť a jaké to může mít úskalí, pověděl v odpoledním bloku Honza Ryšánek z WMC Grey. Málokdo z nás si projede historii svých příspěvků několik let dozadu, kdy byly sociální sítě v plenkách a my se s nimi učili formou sdílení každé maličkosti. A většinu takových maličkostí byste už dnes rozhodně do světa nevypustili, a přitom jsou ve vodách internetu nesmazatelně zapsané a kdokoliv je na vás může kdykoliv vylovit. Tak bacha. Občas stojí za to to promazat, minimálně pro váš lepší pocit.
Protože je ale dnes Instagram hlavně o influencerech, téměř v každé přednášce se jim věnoval i Instameet. Pojďme se tedy dále podívat tímto směrem.
Se skvělou case study #INSTAudit se představil Jan Jelínek z McCannu. Jak nejlépe (a nejlevněji) zjistit, co je pro návštěvníky konkrétního regionu zajímavé, co stojí za to a na co naopak není nutní upozorňovat? V McCannu sbalili několik influencerů, připravili pro ně aplikaci s tipy a nechali je vyzkoušet všechno, co daný region nabízí. Za pár dní vzniklo na Instagramu tolik autentického obsahu, za který by v rámci reklamy byly zaplaceny skoro dva miliony. Ukazuje se, že někdy opravdu stačí jednoduchá myšlenka a vznikne světová kampaň. I v Budějicích!
S vývojem vnímání influencer marketingu si naprosto skvěle pohrál Peter Sládeček z Tubrr, který představil cestu do hlubin influencerovy a marketérovy duše. Od nadšení z pár balíků energeťáku a snaze o utajení reklamy přes jednání o exkluzivitě a přehlcení nabídkami, až k odpovědnosti vůči vlastnímu publiku. Z pohledu markeťáka postačí vypíchnout myšlenku, která se jistě mihla hlavou každému, kdo kdy s nějakým influencerem jednal „ Ony snad ty děti vydělávají víc než já!“
Ve finále totiž každého z nás pálí otázka peněz. K tomu jsme od Petera dostali také jednu radu, která by se mohla tesat do kamene. Kolik na to alokovat peněz? Tolik, aby to všem zúčastněným stálo za to, se vámi zabývat.
A až se vám bude při čtení influencerského ceníku mlžit zrak, zkuste se na to podívat z trochu jiného hlediska. U influencerů si nekupujete reklamní slot, ale místo v jejich online životě. Třeba se vám ty peníze pak budou vydávat líp. :)