Moje poznámky z New Media Inspiration 2012. Některé vám mohou připadat začátečnické, ale píšu je znova, protože si myslím, že pro mnoho lidí mohou být stále přínosem.
O mesmerismu sociálního marketingu - Patrick Zandl
- Sociální sítě vznikly tak, že v USA na přelomu století se objevily společnosti jako Standard Oil, které nebylo kvůli desítkám tisíc zaměstnanců možné uřídit. Poradce pak přišel a analyzoval organizační strukturu a skutečnost - kdo koho poslouchá. Často pak došel k názoru, že firmu řídí sekretářka.
- Rozdíly mezi různými generacemi - tradicionalisté, baby boomers, generace X, generace Y. Generace X chodí při vypadnutí internetu do Tesca. Generace Y se vzdělává, rozhoduje a řeší problémy v týmu - kolaborativně. To je vidět na Facebooku "Jan Novák - Já bych šel do kina" a čeká na někoho dalšího.
- Genderový terorismus - nejrychleji rostoucí věková skupina na Facebooku - 65+ - protože děti nedávají (pra)rodičům jinou šanci.
- Smart ForFour - tiskovka, kde se vysvětlil důvod malého čtyřmístného auta, které se překulovalo. Jako první na SERP byly však blogy, které na "žranici" (tiskovce) nebyly. Blogerům pak nakonec auta půjčili.
- Kolik novinářů je potřeba ovlivnit, pokud se stane nějaký problém v síti operátora - analýza sociální sítě => graf. Lze zneužít i k šíření dezinformace.
- Kampaň pro Starbucks - fanoušků se dotazovali, jakou kávu by si teď dali. Aplikace pak kontrolovala, jestli není v okolí pobočka. Pokud byla, pikolík donesl kávu danému uživateli zdarma.
- Bílý klobouk - prodáváte předražené aplikace.
- Černý klobouk - prodáváte falešné stránky.
Užití sociálních sítí pro SEO - Pavel Ungr
- Experiment "Velivajíčko na zhniličku" - stránka bez vnějších odkazů - tweetnuto - google zaznamenal za 4 hodiny.
- seznam sociální sítě částečně indexuje, údajně pracuje na robotovi, který by pracoval s javascriptem a mohl ho i spouštět
- Kauza Trattoria Laura - skončili jste v moment, kdy se o tom doví Dan Dočekal.
- Ukazuje vliv social search u známějších lidí.
- Provázat si profily na sociálních sítích pomocí dobrých klíčových slov
- On-page optimalizace - Twitter lze optimalizovat minimálně, ale má největší dopad
- U zkracovačů začleňovat klíčová slova do URL - bit.ly/SunMarketing.
- Domněnka - Goo.gl - Google upřednostňuje.
- Seznam indexuje Foursquare.
- Z hlediska SEO lze on-page faktory nejvíce ovlivnit na Google+.
Důvěra v online sociálních sítích - Veronika Trachtová
- Dunbarovo číslo.
- Experiment - jeden post Nejlepsikup.cz - náhodný výběr 100 lidí -
- Počet přátel neovlivňuje otevřenost / uzavřenost profilu.
- Otevřený profil mají lidé na základce, případně střední nebo lidé třeba z okolí Hodonína, 60+, fotky s rodinou, se psem.
- Medián počtu přátel náhodného vzorku během roku stále rostl.
- Klout score a wonk score se liší, někdy i výrazně.
Sociální média ve zdravotnictví - Tomáš Průša
- USA - 80% dospělých vyhledávalo informace o zdraví
- Ohledně zdraví 16-24 let a 65-74 je zásadní rozdíl ve vyhledávání o zdraví - generace spolu nekomunikují (mladí nehledají)
- 94% z 15,8% američanů, kteří hledají informace o zdravotní péči online je vyhledává na Facebooku.
- Chosemyplate.gov, Chosemyglass.gov.
- Index čitelnosti/srozumitelnosti textu.
- http://ebennett.org/hsnl - nemocnice v USA.
- V ČR minimálně reagují a chybí interakce.
- V ČR chybí znalost technologie.
- Google.org - infodemiology.
- Zneužití dětí v ČR pomocí gamifikace.
- Nové možnosti - nová pravidla.
- WHO - Twitter je důležitým nástrojem pro zdravotnictví.
Využití sociálních sítí v žurnalistice - Michal Ischia
- Tisk umírá - nastartovala to TV, internet to akceleroval.
- Reklama na internetu nenahradí výpadek inzerce v tisku.
- Respekt v tisku stále roste.
- Průzkum (n=1131) - 55% čtenářů z Facebooku.
- Až 60% čtenářů získává často informace o aktuálním dění ze sociálních sítí.
- Ne marketingové oddělení, ale lidi z redakcí.
- Dobrý poměr tweets/followers je u Respektu dán vysokým počtem replies a retweetů.
- Nenarušovat jistoty - každou neděli upoutávka na nový respekt.
Problematika sestavování rankingu - Dušan Janovský
- Vlastní fulltext Kompas běžel silou vůle.
- Od roku 2006 používají vlastní rozhraní pro testování kvality fulltextu
- Např. u dotazu hračky brigádníci nedokáží určit, který výsledek pro ně má větší přínos.
- Signál - počet klíčových slov, jestli jsou v titulku, jestli obsahuje příbuzná slova, atd.
- Otázka zní, jakou váhu dát jednotlivým signálům.
- O to se stará algoritmus, který se snaží vyhledávač naučit správnou váhu signálů na základě dat od brigádníků.
Role a využití social media pro PR oddělení firem a institucí - Eduard Piňos
- Stránka Bez přátel nežiju - traffic generator - tarif od Vodafone.
- Důležitá je identita uživatele.
- Někdy bývají soc. média přecenována - v Egyptě má pouze 7% obyvatel Facebook a Twitter ještě méně.
- AVE, GRP, CSI.
- 300 000 výtisků, to znamená, že si tu jednu zmínku asi přečetlo 300 000 pokud dolistovali na 3 stránku - to stejné jako viral reach na Facebooku.
- 84% dotázaných novinářů v USA používá sociální sítě jako častý zdroj.
- Na sociálních sítí komunikujeme i s novináři.
- My.cz - online tiskové centrum.
- ROPO - research online, purchase offline.
- Investice do vztahů, ne do transakcí.
Facebook není nástrojem přímého prodeje - Olga Biernatová
- pozor na rozdíl mezi úplatek a pozorností na landing tabu
- poznat druhou stranu přes filmy, seriály, hudbu, weby... poznat jejich idoly - tím jako stránka chci být
Obchod s hloupostí na Facebooku - Ondřej Jireš
- TV = počet diváků
- Tisk = počet fanoušků
- Facebook != počet fanoušků
- likesystem.cz
Paralelní monitoring pro více zemí - Václav Novák
- Yeseter
- wlip.cz
- U webů o jazyku rozhoduje doména.
- Na sociálních sítích je rozpoznávání jazyka náročné - např. u krátkých příspěvků, odkazů apod.
- Stemming - umožňuje hledat různé tvary stejného slova.
Názor netřeba napsat, stačí kliknout - Martin Petrášek
- Lidé nekomunikují jen na sociálních sítích, to je pouze 20-40% z celku
- PTA (People Talking About) vyjadřuje jen počet interakcí, nikoliv sentiment.
- KTA - Keyword Talking About
- TTA - Topic Talking About
- Sentiment nelze určit strojově.
Jak měříme efektivitu výkonnosti kampaně na Facebook - Eliška Hutníková
- Co měřit: engagement, reach, traffic.
- Dobře fungují: levné produkty, výprodeje, sezónní produkty.
- U Facebook Ads hraje z cca 70% grafika.
- Pokud máte pocit, že máte slevu, utrácíte více.