Až do letošního července jsem byl vůči stážím poněkud skeptický. Představoval jsem si to jako proces, při kterém vás firma naláká na super příležitost k osobnímu růstu a zkušenostem, ale ve finále skončíte obsluhováním kopírky, děláním kafe a uklízením drobků po jejich snídani. Nakonec vás firma vyzve k napsání článku, ke kterému dostanete slovník omezený na lichotivá superlativa, a krásně si tak buduje svoji značku. Já ale žádný slovník nedostal a článek o stáži v Taste Medio píšu s úsměvem na tváři. Proč? Vezměme to hezky od začátku.
Jakožto student informačních technologií jsem měl vždycky blíže k vývoji. Postupem času jsem si ale přičichl k online marketingu a k SEO. Uvědomil jsem si, že právě SEO je cesta, kterou bych se chtěl dát. Na univerzitě jsme sice měli dobrovolný předmět o základech internetového marketingu, ale do hloubky jsem se SEO přeci jen musel učit sám. Obrovský dík patří facebookové skupině SEOloger a její komunitě, protože lidé z této skupiny mi vždy ochotně odpovídali na dotazy, a to i na ty absolutně zcestné.
Právě díky SEOlogeru jsem se dozvěděl o stáži. Zkoušel jsem si doma analýzu klíčových slov, na něčem jsem se zasekl a zeptal se. Během pár minut jsem samozřejmě dostal odpověď a byl jsem zase o něco moudřejší. Vzápětí se ale stalo také to, že mi úplně cizí člověk napsal zprávu s tím, jak je super, že se o SEO zajímám v takové míře ve volném čase a že pracuje v agentuře Taste. Prý by se se mnou rádi domluvili na spolupráci. Přibližně o týden později jsme se s Kubou, tím neznámým z Tastu, setkali v České Lípě v kavárně. Nabídl mi stáž u nich v agentuře. O jménech jako Sun Marketing či Medio Interactive jsem samozřejmě slyšel, a tak jsem se rozhodl dát tomu šanci. Z velké části právě proto, že jsem nemusel nikam posílat životopis, nikomu se dvořit a procházet výběrovým řízením. Oni oslovili mě a projevili zájem. No není to super? To člověku přece jenom trošku polechtá ego.
Utekl asi měsíc a já měl před sebou první den. Byl jsem trochu nervózní a doufal, že už pro mě není vyhřáté místo u kopírky. V deset proběhl každodenní stand-up, který jsem do té doby viděl jenom v americkém filmu. Všichni jsme se postavili a každý řekl, co má ten den na práci. V ten moment jsem si uvědomil, že jsem se stáží bál úplně zbytečně. Nebo jsem měl jen štěstí na agenturu, co já vím. Každopádně to, co z kolegů vypadlo, mi vyčarovalo úsměv na tváři. Snad každá věta obsahovala slovo ‚‚stážisti‘‘. Nechtělo se mi věřit, že by do nás investovali tolik času. Musí přece taky někdy pracovat, ne? Faktem však je, že jsme se po celou stáž nezastavili. Ale nebudu předbíhat.
První na programu samozřejmě stálo představení agentury. Ukázali nám všechna oddělení a seznámili nás s lidmi napříč celou firmou. První věc, co mě mile překvapila, byl ten super kolektiv, který v Tastu je. Všichni se baví se všemi, nikdo se v práci netváří kysele, což je podle mě skoro nejdůležitější věc na pracovišti. Další super překvápko spočívalo v tom, že Taste je opravdu cross-channel agentura. Každé oddělení se stará o jeden marketingový kanál, proto jsou jeho lidé z Tastu opravdoví specialisté. Zástupce za jednotlivá oddělení nám řekli pár vět o tom, co konkrétní tým řeší, a hurá do práce.
Jakmile nám představili agenturu, šli jsme se učit „zapínat“ SEO. Ihned jsme navíc dostali přístupy do všech různých nástrojů. Nejdříve nám ukázali celý proces práce s klienty a mohli jsme se vrhnout na jednotlivé dílčí činnosti. Už první týden jsme začali dělat analýzy konkurence a linkbuildingové strategie s Riškem, analýzy klíčových slov s Nikolkou a Matesem a spoustu dalších věcí. Bylo toho tolik, co nám chtěli ukázat. Tak nás to bavilo, že nám ani nepřišlo, že odcházíme každý den k večeru. Nejvíc se mi líbilo, že nás nikdo nevodil za ručičku. Řekli nám, co a jak, ukázali nám klienta, pro kterého máme zpracovat výstup a my se stážistkou Domčou jsme se s tím prali a snad poprali. Samozřejmě jsme se mohli kdykoliv kohokoliv ptát, ale samotný výstup už byl potom na nás. A co vás dokáže lépe namotivovat, než když Riškovi pošlete první výstup, on provede asi minutovou úpravu, pochválí vás a rovnou přepošle klientovi? :)
Uběhly asi tři dny a přišla první mimopracovní akce v rámci celé agentury. Akce se jmenovala Taste na vodě a kombinovala pivko, grilování, lodě a paddleboardy. Nikdo na nás jako na stážisty přitom nekoukal skrz prsty, všichni nás brali jako plnohodnotné členy Tastu. Navzdory původním plánům se akce trošku protáhla a ráno nás to maličko nafackovalo. Naštěstí je v kuchyňce vždycky připraven kávovar a hned vedle chillovna, kde se k práci můžete natáhnout. Na programu toho navíc bylo zase tolik, že únava či případná nevolnost rychle opadla.
Dalších pár dní jsme tvořili minianalýzy, audity technického stavu webu, Martin nás školil v GA, Riško v Search Consoli, Majesticu a Ahrefs, trošku i ve Slovenštině, my zase jeho v Češtině, Nikol nám ukázala, co všechno dokáže Screaming Frog… Zkrátka toho bylo hrozně moc, a tak jsme ani nevnímali, jak rychle ten čas utíká.
Druhý týden utekl jak voda a před námi byla další akce. Tentokrát jsme vyrazili jen v rámci SEO oddělení na týmovou večeři v podobě grilovačky ve Stromovce. Vzhledem k neskutečné vlně veder jsme se předem telefonicky spojili s vedením Stromovky a ujistili se, že grilování je zde povoleno. Samozřejmě, že jsme stihli ugrilovat asi půl prsního řízku a byla u nás městská policie! :D
Všechno se naštěstí vysvětlilo a my pokračovali v grilování, pivkování a vzájemném poznávání. Co mě baví je, že SEO nás všechny natolik pohltilo, že i během grilovačky tvořilo asi půlku veškeré tematiky. Zbytek času jsme většinou vyplňovali srandou na účet Nikolky ohledně vyššího věku či Riškovy češtiny. Každopádně grilovačka se podařila a my měli před sebou poslední týden.
Na základě našich připomínek na uběhlou část stáže nám byl sestaven harmonogram. Mohli jsme se tak pustit do věcí, které jsme si přáli ještě probrat. Nasazovali jsme strukturovaná data, optimalizovali jsme snippety, komunikovali s copywritery a ladili obsah webu. Zkrátka všechno, co jsme doposud nestihli a zajímalo nás to. Kafe teklo proudem, vtipy na kolegy lítaly o sto šest a stáž se chýlila ke konci. Na konci týdne, kdy jsme s Domčou začínali pociťovat smutek z konce stáže, nám Nikol zlepšila náladu zprávou ve společné facebookové konverzaci. Rozlučkový víkend se SEO oddělením v Jižních Čechách! V pátek jsme tedy dodělali resty, dokončili, co hořelo, objednala se asi tuna jídla, bečka Plzně a hurá na chatu!
O víkendu se tu asi nebudu rozepisovat, bylo to prostě neskutečně užitý a přišlo mi, jako bych se s tou bandou znal celý život. Shrnout celou stáž by zabralo minimálně další stránku, a tak to vezmu ve stručnosti.
1. Nikdy bych nevěřil, že se za tři týdny stáže dokáže člověk naučit tolik věcí.
2. Nikdy jsem nezažil lepší pracovní kolektiv.
3. Nikdy jsem během jednoho týdne nevypil tolik piva.
4. Každému na světě bych tuhle stáž doporučil a přál! :)